19.9.2014

Herääminen

Vaikka en kirjoittanut kesän aikana juuri ollenkaan, kesä oli kirjoittamisen kannalta parempi kuin kesät, joiden aikana olen kirjoittanut. Tämä kesä oli parempi kuin olisin osannut kuvitella, sillä se pääsi yllättämään ja auttamaan minua tavoilla, joita en osannut odottaa. En päättänyt tietoisesti olla kirjoittamatta ja bloggaamatta, niin vain tapahtui. Viikot kuluivat torilla kesätöiden parissa ja tyhjensivät aivoni kaikesta turhasta, ylimääräisestä kuonasta, jonka alla luovuuteni oli jo pitkään piileskellyt.

Kesäpäivien säännöllisyys ohjasi minut keskittymään kirjoittamisen sijaan ajatteluun. Kun en murehtinut kirjoittamattomia kirja-arvosteluja tai hankalia juonikuvioita, minulle jäi energiaa keskittyä ympäristöön. Aika keräsi puolestani hauskoja hetkiä, kauniita maisemia, lämpöä, inspiroivaa kirjallisuutta, yllätyksiä, mielekästä tekemistä ja inspiroivia ihmisiä syksyä varten tarkasteltavaksi. Sain useita muistutuksia siitä, kuinka paljon pienet asiat voivat antaa. Hiljaisina aamun tunteina käytin aikani ajattelemalla kirjoittamista, bloggaamista ja niiden kummankin tarkoitusta. Palasin alkuun, perimmäisten kysymysten ääreen; niiden kysymysten ääreen, joiden pohtimista ja jakamista varten alunperin tämänkin blogin loin. Huomaamattani mieleni alkoi täyttyä uudella luovalla energialla ja niin monilla kysymyksillä, että kirjoitan niistä täällä luultavasti vielä kolmen vuoden päästä. Monet ongelmat ratkesivat ja kirjoittaminen alkoi tuntua hyvältä, suorastaan mahtavalta hyvin pitkän vaikean jakson jälkeen. Nyt minusta tuntuu kuin olisin herännyt pitkästä, syvästä unesta.

Siispä kutsun tämänvuotista kesää heräämiseksi. Heräämiseksi uuteen alkuun, uuteen aikaan. Paremman, nautinnollisemman kirjoittamisen aikaan. Ja kunhan pääsen vauhtiin, voisin aloittaa jostakin alla listatuista kysymyksistä:


Mitä kirjoittaminen on? Mitä kaikkea kirjoittaminen ihan oikeasti tarkoittaa?

Mitä kaikkea teen saadakseni tekstin paperille?

Mitä kirjoittamisprosessiin sisältyy?

Mitä romaanin kirjoittaminen vaatii?

Mitä on olla kirjoittaja? Mitä tarkoitan, kun sanon olevani kirjoittaja?

Mitä on olla kirjoittaja tässä ajassa? Suomessa?

Millaista on olla nuori kirjoittaja?

Mikä kirjoittajien/kirjailijoiden tehtävä on?

Miksi kirjoitan?

Mitä kirjoittaminen minulle merkitsee? Onko sen merkitys muuttunut?

Miksi juuri kirjoittaminen, eikä esimerkiksi musiikki tai kuvataide?

Miten kirjoittaminen vaikuttaa muuhun elämään?

Mitkä asiat ovat kirjoittajalle tärkeitä?

Millä tavalla olen kehittynyt? Millaisia vaiheita olen käynyt läpi kirjoittajana?

Miltä kirjoittaminen tuntuu parhaimmillaan, yleensä, ja pahimmillaan?

Millaisin keinoin kuvailen tai olen joskus kuvaillut kirjoittamista? Miten kuvailisin sitä nyt?

Mitä kaikkea saan kirjoittamisesta? Viekö kirjoittaminen minulta jotakin?

Minkä avulla jaksan jatkaa?

Millaisia tunteita kirjoittaminen herättää minussa ja miksi?

Kuinka tämä intohimo, tämä palo tarinankertomiseen on syntynyt?

Kuinka fiktiiviset maailmat, kokonaisuudet, tunnelmat, henkilöt, juonet, kaikki tarinan elementit, kuinka ne syntyvät?

Millaiset asiat ovat minulle kirjoittajana tärkeitä?

Mitkä asiat edistävät kirjoittamista? Mitkä tekevät siitä vaikeaa tai joskus jopa mahdotonta?

Mitä olen oppinut kirjoittamisesta tähän mennessä? Missä voisin kehittää itseäni?

Millaiseksi kirjoittajaksi haluaisin tulla?

Mitä haluan antaa toisille?

Mikä on vaikeinta, mikä sujuu jo luontaisesti?

Millaisia rutiineja olen kehittänyt?

Millaisia asioita en ole koskaan kokeillut, mutta haluaisin kokeilla?

Mitkä asiat vaikuttavat luomisprosessiin ja miten?

Miksi kirjoitan juuri sellaisia tarinoita kuin kirjoitan?

Kenelle kirjoitan?

Mllaisin keinoin voisin avata tätä kaikkea niille, jotka ovat kiinnostuneita kirjoittamisesta?
Mistä olen saanut/saan vaikutteita?

Mitä kirjallisuus antaa minulle kirjoittajana?

Millainen merkitys ystävillä ja muilla läheisillä ihmisillä on kirjoittamisen kannalta?

Miksi tämä blogi on olemassa? Millaiseksi toivon sen kehittyvän?


Niin kuin näkyy, olen ehitnyt vähän ajatella. Eiköhän tämä bloggaaminen tästä taas lähde.

PS. En malttaisi mennä nukkumaan! Kolmas kerta viikon sisällä!! Olen herännyt!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti