16.12.2012

Sukellus ajatusseulaan

Pauliina kysäisi minulta kerran kiehtovan Potter-aiheisen kysymyksen, josta Potter-fanina innostuin välittömästi. Pyörittelin kysymystä jonkin aikaa mielessäni ja nyt ajattelin antaa siihen jonkinlaisen vastauksen.  Here we go:

Millaisia muistoja sinun ajatusseulassasi olisi?

Niille, jotka eivät ole lukeneet sarjaa: ajatusseula on malja, johon voi upottaa muistojaan (ja halutessaan myös toisten muistoja, jos kyseiset henkilöt ovat antaneet siihen luvan) ja jonka kautta näihin muistoihin voi palata niin usein kuin haluaa. Upottamalla kasvonsa ajatusseulaan voi esimerkiksi tarkastella jotakin mennyttä tilannetta ulkopuolisen näkökulmasta alusta loppuun - ajatusseulasta näkee siis myös itsensä ja oman toimintansa samalla tavalla kuin toistenkin. Minusta se on erittäin kiehtova taikaesine, josta olisi kirjoittajalle valtavasti hyötyä.

Nyt minun ajatusseulaani... Niin. Millä tavalla käyttäisin sellaista, jos minulla olisi siihen mahdollisuus? Millaisia muistoja upottaisin siihen, millaisiin muistoihin palaisin?

Keräisin siihen muistoja ihmisistä, jotka ovat minulle tärkeitä. Keräisin siihen kauneimmat, merkittävimmät ja rakkaimmat muistot, ja palaisin niihin silloin, kun kaipaan jotakuta tai silloin, kun haluan kokea niihin liittyvät tunteet uudelleen. Palaisin hetkiin, joilla on ollut eniten merkitystä, jotta en koskaan unohtaisi niitä ja jotta antaisin niille aina tarpeeksi arvoa.

Valitsisin myös muistoja tilanteista, jotka olivat vaikeita tai hankalia; tilanteista, joita en täysin ymmärtänyt tai jotka ovat jääneet vaivaamaan minua. Valitsisin ne käsitelläkseni niitä, ymmärtääkseni niitä paremmin, kirjoittaakseni niistä. Minulla on aina ollut tarve ymmärtää, päästä kiinni asioiden ytimeen. Helpottaakseni ymmärtämistä ja oppiakseni menneistä katselisin ajatusseulassa myös vaikeita hetkiä.

Tallentaisin ajatusseulaan kaikki ulkomaanmatkani. Matkustelu inspiroi minua aina, joten katselisin mielelläni eri kohteiden maisemia uudelleen ja uudelleen. Haluaisin painaa mieleeni kaikki yksityiskohdat ja antaa niiden kuljettaa mielikuvitustani oikeisiin suuntiin. Tallentaisin erityisen paljon muistoja Kreetalta, Norjasta ja Teneriffalta, koska niissä kohteissa olen ollut kaikkein onnellisin.

Käyttäisin ajatusseulaa myös hyödyksi kirjoittamisessa niin paljon kuin suinkin. Ajatusseulastani löytyisi lukemattomia muistoja pienistä hetkistä ja keskusteluista, joiden ansiosta olen saanut ideoita tai ratkaissut jonkin Young Fightersiin liittyvän ongelman. Sieltä löytyisi muistoja inspiroivista kirjoista ja elokuvista - ja tietenkin niitä ajatuksia, jotka heräsivät kirjoja lukiessa ja elokuvia katsellessa. 

Ainakin tällaisia muistoja löytyisi minun ajatusseulastani. Millaisia muistoja sinä siirtäisit ajatusseulaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti