12.12.2012

Kysymyksiä

Seuraamissani blogeissa on viime aikoina ollut puhetta henkilöistä ja henkilökuvauksesta. Kirjaa kirjoittaessa joutuu pohtimaan, kuinka paljon henkilöiden ulkonäöstä täytyy kertoa ja millaista tietoa lukija kaipaa kirjan alkumetreillä. Niin kuin monet muutkin, olen sitä mieltä, että henkilökuvauksen tärkein osa on henkilön persoona. Ulkonäköä ei tarvitse kuvailla kovinkaan paljon saadakseen henkilön jäämään lukijan mieleen, mutta persoonan rakentaminen vaatii aikaa ja tarkkuutta.

Yksi hyvä periaate henkilöistä kerrottaessa on se, että lukijalle kerrotaan vain sen verran, kuin hänen tarvitsee tietää. Mutta mitä lukijan sitten tarvitsee tietää?

Mitä mieltä sinä olet? Pidätkö tarkoista kuvauksista? Kuinka paljon haluat tietoa henkilön ulkonäöstä ennen kuin hänen luonnettaan syvennetään? Kuinka syvälle henkilön persoonaan haluat päästä?

2 kommenttia:

  1. Minä olen ollut aina sellainen "en tykkää liiasta kuvailusta"-lukija ja minulle varmaan tärkeintä lukiessani on se psykologinen kuvaaminen. Oma tekstini tulee minä-muodossa, joten kuvaaminen tapahtuu ajatusten ja, no, juuri tuollaisen psykologisen kuvaamisen tms kautta.

    Yleensä henkilön ulkonäön liika kuvaaminen ennen luonteeseen siirtymistä on tosi sellaista väkinäistä :D

    Tämä varmaan riippuu paljon lukijasta itsestään, jotkut tykkää paljolti kuvailevasta ja jotkut taas ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, jotenkin sellaiset ulkokohtaiset kuvailut tuntuu vähän tyhjiltä, jos ei tiedä henkilöstä muuten mitään :D

      Poista