24.4.2012

Tässä hetkessä

Ennen kuin kerron lisää Young Fightersin matkasta tähän päivään, voisin kertoa mitä sarjalle kuuluu juuri nyt.

Olen kirjoittanut viimeksi kuluneet kuusi viikkoa hyvin intensiivisesti sillä ajatuksella, etten lopeta ennen kuin ensimmäinen kirja on valmis. Olen saanut kiinni monesta ongelmallisesta kohdasta ja saanut niitä myös ratkaistua. Uutta tekstiä on tullut lähes 40 sivua.

Eniten olen tehnyt töitä kirjan alkuosan kanssa, eli noin kahdeksan ensimmäisen luvun kanssa. Ne ovat kaikkein vaativimmat ja niissä on eniten haastetta, koska niiden aikana rakennan tarinan lähtökohdat. Siksi niihin tarvittiin muutoksia. Olen korjannut jo kirjoittamiani lukuja, viimeistellyt ja parennellut niitä, jakanut niitä kahtia ja aloittanut muutaman aivan uuden luvun, joita en vielä kuusi viikkoa aikaisemmin ollut suunnitellut. Kaksi niistä olen saanut jo valmiiksi. En kuitenkaan kirjoita kirjaani kokonaan kronologisessa järjestyksessä, vaan kokoan sitä yhteen pala palalta. Erityisesti ensimmäisten lukujen kohdalla olen käyttänyt palapeli-tekniikkaa hyväkseni, sillä niissä on eniten erilaisia kokonaisuuksia jotka kulkevat rinnakkain.

Olen myös luetuttanut tekstiäni kihlatullani, joka on monella tavalla ihanteellinen koelukija. Hän ei kovin paljon lue kirjoja, joten hänellä avoin mieli ja suhtautuminen uusiin teksteihin: hänellä ei siis ole ennakko-odotuksia. Lisäksi hän on luova ja motivoitunut auttamaan minua. Hänestä on kuuden viikon aikana kuoriutunut tarkkasilmäinen lukija! Hänen ajatuksensa kulkevat yllättävän paljon samaa rataa kuin minunkin, ja hän on osannut esittää juuri sellaisia kysymyksiä joita itsekin esittäisin, jos lukisin jonkun tekeillä olevaa kirjaa. Tästä kaikesta on ollut minulle todella paljon hyötyä.

Aikaa on kulunut paljon myös ajattelutyöhön. Pyörittelen sarjan henkilöitä mielessäni päivästä toiseen, mietin heidän suhtautumistaan ensimmäisen kirjan tapahtumiin ja sitä, miten he ilmaisevat tunteensa. Mietin heidän välilleen syntyneitä ja syntyviä suhteita ja kuinka niitä olisi viisainta kuvailla. Pohdiskelen, eteneekö kaikki loogisesti ja sopivaa vauhtia. Tällä tavalla löydän hahmoistani uusia asioita, joita voisin kertoa jo nyt tai jättää myöhemmäksi.

Tällä hetkellä korjailen toista lukua ja kirjoitan uutta lukua, joka sijoittuu kirjan keskiosan alkuun. Kuulostiko tuo liian hankalalta...?  

Kirja on edistynyt huomattavan paljon nopeammin kuin pitkään aikaan, ja se on suurimmaksi osaksi niiden ansiota, jotka ovat viime aikoina keskustelleet kanssani Young Fightersista, lukeneet sen sivuja ja kannustaneet minua. Lisäksi jokainen lukija, joka on käynyt tässä bloggissani ja Behind the words-blogissa on ollut suureksi avuksi: jokainen käynti blogissa antaa motivaatiota ja osoittaa minulle, etten tosiaankaan kirjoita turhan takia. Kiitos siis teille, rakkaille ja arvokkaille lukijoilleni. Tällä hetkellä näyttää siltä, että ensimmäinen Young Fighters-romaani valmistuu lokakuuhun mennessä.

Innostunein terveisin,
Booklover

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti